Kurpiowskie Palmy Wielkanocne
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. W maju 2023 roku oficjalnie podpisaliśmy umowę z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację zadania publicznego pt. Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego i Listę Dobrych Praktyk. Cel projektu Celem projektu jest udokumentowanie i
„W Wilanowie, na Urzeczu” – Relacja z Wydarzenia
Promujemy Nadwiślańskie Urzecze. W dniach 6-7 lipca odbyło się nietuzinkowe wydarzenie kulturalne pt. W Wilanowie, na Urzeczu. Cykl wykładów, warsztatów i pokazów na temat kultury ludowej wokół Pałacu w Wilanowie. Wydarzenie zorganizowało Stowarzyszenie Akademia Wilanowska, we współpracy z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Stowarzyszeniem Binduga, Stowarzyszeniem Odrodzenie Urzecza i Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Tradycyjna kultura religijna Tatarów polsko-litewskich.
Transmisja na żywo- Jej unikalne źródła i współczesne losy – pokaz filmu i wykład, 27 czerwca. Tradycyjna kultura Tatarów polsko-litewskich – Pokaz filmu dokumentalnego w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Zapraszamy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Uniwersytet Warszawski zapraszają na wyjątkowe wydarzenie: pokaz filmu dokumentalnego pt. „Tradycyjna kultura Tatarów polsko-litewskich”.
Andrzej Kreütz Majewski. Biografia
Andrzej Kreütz Majewski, urodził się 19 września 1936 roku w Brdowie, był jednym z najsłynniejszych polskich scenografów teatralnych, malarzem, reżyserem i pedagogiem. Jego edukacja artystyczna rozpoczęła się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem Karola Frycza, Andrzeja Stopki (scenografia) i Adama Marczyńskiego (malarstwo), zdobywając dyplom w 1959 roku 1. Jego debiut scenograficzny odbył
Spotkanie z kulturą Urzecza i folwarku wilanowskiego: Warsztaty, hafty i tradycyjne zabawy taneczne
Za nami pierwsza część wydarzeń związana z kulturą Urzecza, które Stowarzyszenie Akademia Wilanowska zorganizowała 24 czerwca na przedpolach pałacu w Wilanowie. Podczas tego niezwykłego spotkania, uczestnicy mieli okazję zgłębić kulturę Urzecza i tradycje folwarku wilanowskiego, a także poszerzyć swoją wiedzę na temat haftu wilanowskiego oraz historii stroju. Nauka rękodzieła Podczas wydarzenia odbyły się różnorodne warsztaty,
Dziedzictwo Wilanowa i projekt „Jasiek i Marysia z folwarku Wilanów”
Jasiek i Marysia z folwarku Wilanów. Historia Majątku wilanowskiego. Majątek wilanowski sięgał onegdaj do obecnego Konstancina, obejmował Służewiec i część Mokotowa, lasy kabackie i nadwiślańskie łąki na Zawadach, na których przez kilka wieków gospodarzyli sprowadzeni tu Olędrzy. Mieszkańcy wsi w dobrach wilanowskich korzystali z bliskości dworskiej kultury i sztuki i „przez płot” podglądali mieszkańców pałacu
Album „Kurpiowskie wycinanki z kolekcji Karola Tchorka”. Ciekawostki.
W kolekcji Karola Tchorka dominują wycinanki z Puszczy Zielonej – leluje myszynieckie. Są to jednobarwne wycinanki, wykonane z papieru glassowanego. Niektóre są naklejone na tekturę, o czym pisaliśmy na naszej stronie kilka tygodni temu. Jest w tej kolekcji grupa 13 wycinanek kurpiowskich, pochodzących z Puszczy Białej. Wyraźnie się różnią od wycinanek myszynieckich (z Puszczy Zielonej),
UKRYTE/ODKRYTE. KOLEKCJE SZTUKI LUDOWEJ W PRACOWNI KAROLA
TCHORKA NA SMOLNEJ.
Wspólnie z Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków u. ms. Warszawy, realizuje zadanie publiczne pt. Ukryte/Odkryte. Kolekcje sztuki ludowej w Pracowni Karola Tchorka na Smolnej. 4 listopada 2022 roku, w Pracowni Karola Tchorka na ulicy Smolnej, odbył się wykład Pani Alicji Mironiuk Nikolskiej pt. O artyście i jego mecenasie. Leon Kudła i Karol Tchorek. W wydarzeniu wzięło
WARSZTATY W PRACOWNI KAROLA TCHORKA
„WYCINANKA KURPIOWSKA” Z MISTRZAMI TRADYCJI Nasza aktualna aktywność we współpracy z Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków u. ms. Warszawy to projekt publiczny pt. Ukryte/Odkryte. Kolekcje sztuki ludowej w Pracowni Karola Tchorka na ul. Smolnej w Warszawie. Jednym z elementów realizowanego zadania był warsztat z wycinankarstwa kurpiowskiego, który poprowadzili mistrzowie kurpiowskiej wycinanki – Wiesława Bogdańska z Kadzidła
„Kurpiowskie wycinanki z kolekcji Karola Tchorka”-wycinankowe ciekawostki.
Prace graficzne nad albumem do druku – wycinankowe ciekawostki. W kolekcji Karola Tchorka dominują wycinanki, które kolekcjoner poukładał luzem, jedna na drugiej i umieścił w małej drewnianej walizce. Zrobił to zapewne gdzieś pod koniec lat 40. Lub na początku lat 50. XX wieku, kiedy przenosił swoje zbiory z Salonu „Nike” do nowej pracowni rzeźbiarskiej na
„Ukryte/Odkryte…” Wycinanki kurpiowskie ze zbiorów Karola Tchorka
Wykłady i warsztaty. Pracownia Karola Tchorka powstała na początku lat 50. XX wieku. Jest jedną znajdłużej warszawskich pracowni artystycznych. W pracowni powstawały praceKarola Tchorka, które dziś są tam przechowywane. Znajduje się tam równieżarchiwum artysty – jego korespondencja, pisma, szkice, prace zaprzyjaźnionychartystów i kolekcje sztuki ludowej, którą Tchorek zbierał już od lat 20. XX wieku. W
Kurpiowskie wycinanki z kolekcji Karola Tchorka. Praca nad albumem.
Kolekcja wycinanek kurpiowskich, którą zebrał Karol Tchorek, należy do najcenniejszych kolekcji przedwojennych wycinanek w Polsce. Wyjątkowa wartość tej kolekcji wynika z kilku powodów. Po pierwsze, osoba kolekcjonera, który mimo artystycznej działalności w Warszawie, zachował szacunek dla sztuki ludowej. Kolekcja była tworzona w latach międzywojennych, na wystawę krajową w Poznaniu, gdzie została zaprezentowana jako ważna część
Kurpiowskie wycinanki z kolekcji Karola Tchorka. Wybrane wycinanki.
Kolekcja wycinanek kurpiowskich, którą zebrał Karol Tchorek, należy do najcenniejszych kolekcji przedwojennych wycinanek w Polsce. Została zebrana przez artystę pod koniec lat 20. I na początku lat 30. XX wieku, w ramach współpracy z Towarzystwem Popierania Przemysłu Ludowego. Część zebranej kolekcji wycinanek była prezentowana przez Towarzystwo na Powszechnej Wystawie Krajowej w 1929 roku w Poznaniu,
KURPIOWSKIE WYCINANKI Z KOLEKCJI KAROLA TCHORKA.
PRACA NAD WYCINANKAMI I ALBUMEM. Zbiór wycinanek kurpiowskich zgromadzony przez Karola Tchorka jest jednym z najcenniejszych zbiorów wycinanek przedwojennych w Polsce. Wyjątkowa wartość tej kolekcji wynika z kilku powodów. Przede wszystkim kolekcjoner, szanował sztukę ludową mimo swojej działalności artystycznej w Warszawie. Kolekcja powstała w okresie międzywojennym na Państwowej Wystawie Poznańskiej, gdzie była eksponowana jako ważny
Kurpiowskie wycinanki z kolekcji Karola Tchorka.
Prace nad kolekcją wycinanek do albumu. Dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz wsparciu finansowemu ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego, pracujemy nad przygotowaniem do druku albumu o wycinankach kurpiowskich z kolekcji Karola Tchorka. Artysta zebrał je w latach międzywojennym, współpracując w tym czasie z Towarzystwem Popierania Przemysłu Ludowego. Część wycinanek, zebranych przez Tchorka, trafiło
Podsumowanie projektu
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Pod koniec zimy i z początkiem wiosny, przed Niedzielą Palmową i Wielkanocą 2023, rozpoczęliśmy realizację zadania publicznego pt. Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego i Listę Dobrych Praktyk. Celem projektu było udokumentowanie i opis umiejętności
Twórczynie z Ostrołęki
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Twórczynie kurpiowskie mieszkają także w Ostrołęce. Dzięki uprzejmości Muzeum Kultury Kurpiowskiej, twórczynie z Ostrołęki spotkały się kilka razy w Sali edukacyjnej Muzeum, gdzie wspólnie, w małych grupach, tworzyły kwiaty z papieru i pokazały jak wiją palmy wielkanocne. Mistrzynią wykonywania
Palmy ze Zbójnej
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Ważnym miejscem na trasie naszej wędrówki po Kurpiach Puszczy Zielonej była Zbójna. Prężnie działa tam Gminny Ośrodek Kultury, który organizuje wiele konkursów i warsztatów z kurpiowskiego rękodzieła. Pani Renata Krajewski, dyrektor GOK w Zbójnej, sama jest wybitną twórczynią ludową.
Spotkanie w Lelisie
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. W połowie listopada spotkaliśmy się z twórczyniami kurpiowskich palm wielkanocnych w Lelisie. Pomocy udzielił nam Gminny Ośrodek Sportu w Lelisie. Na konsultacje społeczne i dokumentację pracy twórczyń udała się ekspertka z Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce wraz z fotografem
Palmy z Turośli
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. We współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Turośli, zorganizowaliśmy spotkanie z kurpiowskimi twórczyniami kwiatów z papieru i palm z gminy Turośl. Depozytariuszkom z tej gminy przewodzi Pani Elżbieta Cieloszczyk z Ksebek k. Turośli. Pani Elżbieta prowadzi we własnym gospodarstwie
Palmy z Myszyńca i Rozogów
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. W październiku, dzięki pomocy Regionalnego Centrum Kultury Kurpiowskiej w Myszyńcu, spotkaliśmy się z grupą twórczyń z Myszyńca i Rozogów. Kwiaty i palmy z tej części Kurpiowskiej Puszczy Zielonej wykonane są tylko z papieru, a elementy zielone (żywe) symbolizuje gęsto
Uczestniczymy w tworzeniu palm
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Uczestniczymy w tworzeniu palm wielkanocnych. W październiku spotkaliśmy się z drugą grupą twórczyń z Kadzidła, które pokazały nam jak tworzy się kwiaty i wije małe kurpiowskie palmy. Palmy z Kadzidła są właściwie w całości wykonane ze sztucznych ozdób –
Jak tworzyć kwiaty z papieru
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Na początku października spotkaliśmy się na wspólnym tworzeniu kwiatów i palm z pierwszą grupą twórczyń z gminy Kadzidło. Jak tworzyć kwiaty z papieru pokazały nam mistrzynie kurpiowskie – Czesława Marchewka, Maria Chrostek i Wiesława Bogdańska. Spotkanie odbyło się w
1000 kwiatów do palmy wielkanocnej
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. W naszej wędrówce po Kurpiach byliśmy u twórczyń w Łysych, które już jesienią rozpoczęły tworzyć kwiaty, którymi ozdobią palmy małe i te duże, przeznaczone na konkurs w Łysych. W naszej wędrówce po Kurpiach byliśmy u twórczyń w Łysych, które
Spotkanie z Małgorzatą Szkodzińską
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. W ramach spotkań z twórczyniami indywidualnymi i grupami depozytariuszek „wędrujemy” po Kurpiach Puszczy Zielonej od gminy do gminy… Czasami w ramach jednej gminy będziemy mieli kilka spotkań w różnych miejscach, w zależności od ilości twórczyń, które zgodzą się z
Kurpiowskie palmy-przeszukujemy archiwa
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Kwerendy, które zaplanowaliśmy, są już na ukończeniu, choć wciąż odkrywamy nieznane zdjęcia sprzed kilkudziesięciu lat i rozproszone publikacje prasowe. Nasi współpracownicy z Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce katalogują dokładnie każdą notatkę prasową, materiały wizualne i zdjęcia z archiwów prywatnych,
Wykonywanie palm wielkanocnych
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Palma wielkanocna-żywa tradycja kurpiowska Wykonywanie palm wielkanocnych to żywa tradycja na Kurpiach Puszczy Zielonej. Mistrzynie wykonują najczęściej małe palmy dla członków swojej rodziny, sąsiadów lub na zamówienie. Jest to praca najczęściej indywidualna, ale bywa, że twórczynie spotykają się w
Konkurs na palmę wielkanocną
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Wraz z tradycją tworzenia unikalnych palm wielkanocnych na Kurpiach zrodziła się idea Konkursu na Palmę Wielkanocną, w którym udział biorą miejscowi twórcy indywidualnie i w grupach. Historia konkursu Pierwszy konkurs na palmę wielkanocną w Łysych na Kurpiach odbył się
Tradycyjna palma kurpiowska
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Na Kurpiach wykonuje się trzy rodzaje palm: całą papierową, całą z zieleni oraz mieszaną. Palma papierowa o wysokości 5 m zawiera ok. 700 kwiatów, palma mieszana tej samej wysokości zawiera ok. 350 kwiatów, a palma cała z zieleni ma
Kwiaty do palm wielkanocnych
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Nasz projekt ruszył oficjalnie w maju 2023 roku, ale już wcześniej rozpoczęliśmy niektóre działania, które były niejako narzucone przez kalendarz… Palmy wielkanocne wykonuje się przed Wielkanocą, dlatego skorzystaliśmy z zaproszeń twórczyń z Łysych i już na początku lutego rozpoczęliśmy
Palma-Symbol Niedzieli palmowej
Zadanie publiczne „Kurpiowskie palmy wielkanocne. Wpis na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego i listę dobrych praktyk”. Palma od dawna występuje w kulturze ludowej i jest symbolem Niedzieli Palmowej, zwanej też Niedzielą Kwietną. Zwyczaj przygotowywania i święcenia palm w niedzielę poprzedzającą Wielkanoc to tradycja, która przetrwała od czasów średniowiecznych do dnia dzisiejszego. Dawniej, w środę poprzedzającą
W 2022 roku zrealzowaliśmy serię filmów związanym z postacią Króla Jana III Sobieskiego. Filmy przedstawiają jego znaczącą rolę jako wodza wojskowego oraz króla Polski. Zdobywca słynnej bitwy pod Wiedniem, Sobieski nie tylko odniósł wielkie zwycięstwo nad Turkami, ale także przeprowadził wyprawę na czambuły, która zamknęła Osmanom drogę ku sercu Rzeczpospolitej. Po powrocie do kraju, jako król, zlecił dekorację frontu pałacu Wilanowskiego, w tym ośmioma płaskorzeźbami bitewnymi. Rzeźby te, wykonane w technice narzutu wapienno-piaskowego przez Stefana Szwanera, były wzorowane na sztuce niderlandzkiej i miały styl bogaty w figury płaskorzeźbione i pełnoplastyczne. Film przedstawi Sobieskiego jako nie tylko walecznego wodza, ale także jako mecenas sztuki i budowniczy.
Zapraszamy do oglądania, oceny i komentarzy.
Historia w kamieniu zapisana
Wycinanka kurpiowska z Puszczy Zielonej
Stowarzyszenie Akademia Wilanowska, we współpracy z Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce i artystami kurpiowskimi ze Stowarzyszenia Artystów Kurpiowskich, realizowało w 2019 roku projekt pt. Wycinanka na Kurpiach. Opracowanie monograficzne pod kątem wpisu na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
Projekt był finansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, w ramach Programu „Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego”, Zadanie „To także nasze dziedzictwo”.
W ramach projektu powstał katalog cyfrowy pt. Wycinanka kurpiowska z Puszczy Zielonej i cykl filmowych rejestracji twórców kurpiowskich podczas pracy nad wycinankami. W projekcie wzięli udział wybitni artyści ludowi z Kurpiów: Czesława Kaczyńska, Apolonia Nowak, Genowefa Pabich, Wiesława Bogdańska i Stanisław Ropiak.
Zapraszamy do zapoznania się w artystami i kurpiowskimi wycinankami !